Híd

Fix fogpótlás

A foghiányok pótlása történhet kivehető pótlásokkal (protézisekkel), vagy rögzített (fixen beragasztott) pótlásokkal.
A fix pótlások (hidak) különböző módokon rögzülhetnek a meglévő fogakon:

• koronákkal (különböző fajtáit lásd a koronák címszónál)
  • betétekkel (lásd inlay/ betét címszó), melyek előnye, hogy nincsenek a fogak lecsiszolva, csak kb. annyit kell a tartófogakból elvenni, amennyit egy töméshez kellene.
A hiányzó fogakat a híd középső, hídtestnek nevezett része pótolja, melynek a kialakítása különbözik az eredeti fogakétól. A rágófelszín szélessége gyakran csökkentett az eredetihez képest (a terhelés csökkentése miatt); a nyelv ill. a szájpadlás felőli részen a hídtest és az íny között kis rés van kialakítva azért, hogy innen fogkefével a híd alatti rész tisztítható legyen.

anyaga

A híd váza lehet kobalt-króm ötvözet, arany vagy cirkónium. A vázra kerülnek a porcelán borító rétegek, melyek a fogakat formázzák meg.

Fémkorona

Implantátumon rögzülő korona - felülnézet

Teljes kerámia korona - felülnézet

Teljes kerámia korona - alulnézet

Ideiglenes korona, −híd, −fogsor

A fogászati kezelések során gyakran van szükség ideiglenes fogpótlásokra (korona, híd, kivehető fogsor) esztétikai okból vagy a rágóképesség helyreállítása céljából.

Inlay-s híd (a szomszédos fogakba, azok lecsiszolása nélkül ragasztható híd)

Inlay-s híd (a szomszédos fogakba,
azok lecsiszolása nélkül ragasztható híd)

Szinte minden esetben biztosítható ideiglenes pótlásokkal az esztétikai és rágófunkció, igaz korlátozott mértékben, a kezelés teljes tartamára.

Legtöbbször a páciens döntheti el, hogy igényel-e ideiglenes megoldást (pl.: egyszerű pótlásnál ideiglenes hidat), azonban bizonyos estetekben erre mindenképpen szükség van (pl.: gyökér­kezeléseknél, fogágy­betegsé­geknél, implantá­tumoknál).

Üvegszálas híd

Jobb alsó foghiány

Foghiány pótlása üvegszál erősítésű ragasztott híddal (a fogak csiszolása nélkül)

Ragasztott híd belső nézete